Kalauz a Bodri Ferenc emlékkiállítás megtekintéséhez

A kiállítás az életmű idővonalát járja be, a múlt század hatvanas-hetvenes éveitől a 2018-ra datált pályát záró műig. Javarészt tisztelők, barátok vették le lakásuk faláról a szeretett alkotást és adták kölcsön, hogy a 80. születésnap alkalmából találkozhassunk velük és a művész üzenetével. A lélek dimenziójába emel mindent. Ecset, nád, véső „csak mankó”, hogy odabiceghessünk Bodri Ferenc alkotó pillanataihoz, amikor magához öleli, aki magányos, együtt aggódik a szegénnyel, gyógyító színvarázslatot kever csendéletnek álcázva, és ragyog azzal, aki boldog. Erőteljes lelki kapcsolatba kerülünk képeivel, amikor egy-egy lakás faláról néznek ránk, -vagy ha elég hosszan elidőzünk a kiállításon egy-egy alkotása előtt.

Mielőtt belépünk a terembe, a folyosói üveg vitrinben az 1970-ben készült tusrajzon Önarckép vonásai vegyülnek Tiborcéval. Tűrj békességgel ! – volt a válasza, ha faggatták, hogy érzi magát.

Hűségesen óvta, tisztelte a tárgyakat, amik a munkájához kötődtek. A bemutatott viseltes József Attila kötet társa volt egész életében. Aligha lapozható már, de minek is lapozta volna, hiszen a költő a művésztárs minden verssorát kívülről tudta.

A Forrás folyóirat munkatársai a pálya kezdeti lépéseitől fogva tért adnak a művész alkotásainak, méltatják, figyelemmel kísérik pályáját. A bemutatott példányok a művész könyvespolcáról kerültek ide.

A legalsó polcon Női portré látható, a korai alkotó évek szobrászati gyümölcse. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festőművész képzéséről sokáig próbálták átcsábítani a szobrász szakra. A szobor anyaga utcakő, bazalt. Sétája közben emeli fel az utcán a követ és hazaviszi megfaragni. A valódi művészeket nem választja el idő és tér. 1927-ben készíti el világhírű szobrát Ivan Shadr, Az utcakő a proletariátus fegyvere címmel. Bodri Ferenc felemeli az utcakövet és ezzel a szoborral kifejezi, mit gondol az ”osztályharcról”. Joggal teszi ezt, hiszen édesapja az iratok szerint gyári munkás volt Kecskeméten.
Mindkét szobor mestermű. Kecskemétről is erőteljes, jelentős művészi értéket hordozó az üzenet. Ránk vár, hogy megfejtsük.

A nagyterem bal oldalának első blokkja az útkeresés időszakát mutatja (1962-1979). Bármilyen technikához nyúl, mindenben ígéretes tehetséggel tevékenykedik. Plakátok, oklevelek, nyomdai kiadványok tervezésében vesz részt nagy kedvvel. A Petőfi Nyomda lesz az első munkahelye, ahonnan pár hónap múlva kilép, de sok éven át megmarad a jó munkakapcsolat. A könyvek fontos kihívást jelentenek.
Itt látható első olajfestménye, melyet 1962-ben készít. A fotózás időszakából maradt ránk a Mama portréfotója. Félreteszi ezt a technikát, mert mint mondta – szüksége van az alkotói folyamatban a legközvetlenebb személyes jelenlétre. Gyakran fest a későbbiekben ujjaival.

# Cím Technika Méret Év
1 Plakát
2 Mama fotó 29x22 1964
3 Aratósztrájk linó 43x54
16 Március linó 42x31
19 Mama olaj 21x30 1964
54 Tiszai táj - első tájképem olaj, farost 29x45 1962

A második blokkban helyeztük el két önarcképét, melyek 1972-ben, illetve 1989-ben készültek. A korábbi tusrajz portré közelében olvasható Provaznik Géza írása, mely nagy érzékletességgel tárja elénk a művész első éveinek hangulatát. Egyetlen kis szobás házmesterlakásban, melynek apró udvari ablaka ad némi fényt, születnek 1984-ig a művek. Ekkor átköltözik új lakásba és a későbbi portrét a megnyíló lehetőségek energiája járja át.
Fáradhatatlanul keresi azt a kifejezési formát, hangot, amivel leteszi névjegyét a kortárs képzőművészet asztalára. József Attila költészetének világképével azonosulva alakítja ki azt a szimbólumrendszert, mással nem összetéveszthető képi struktúrát, amiben ezt a névjegyet kiteljesíti. Az évek során sok alkotása semmisül meg. Sokat maga ítél erre a sorsra, de sajnos lakásában több alkalommal tűz pusztít, munkái is az enyészetté lesznek.
Tájképe lélekutazás. Ha elidőzünk előtte megélhetjük, amint a magányosság dimenzióit oldja akvarellé. A későbbi években sosem használja ezt a technikát.

# Cím Technika Méret Év
30 Önarckép olaj 63x44 1989
4 Önarckép tus 1972
12 Eszmélet 3 toll 32x23 -
13 Eszmélet 4 toll 32x23 -
17 József A. vegyes t. 80x50 .
18 Ágyban olaj 45x32 1964
24 József A. Óda illusztráció tus 75x60 1988
27 József A. Nem találok szavakat illusztráció tus -
36 F.Villon illusztráció vegyes t. 71x48
47 Tájkép akvarell akvarell 65x52 1984

A kiállítóteremben tovább haladva a központi térben elhelyezett munkák életművének következő időszakát ölelik fel. Ex libriseket készít, melyeket gyakran át sem ad az érintetteknek. Ahogy mondaná a művész - beszéljenek az alkotások anélkül, hogy hozzátennénk bármit.
Reményeink szerint a látogató időt szán arra, hogy egy-egy alkotás előtt hosszabban elidőzzön, mert a művész alkotásaiban mindig több kép, hangulat, látvány van elrejtve.

# Cím Technika Méret Év
5 Ex libris kollázs másolat -
6 Ex libris Bozsó 23x32 -
7 Ex libris Szili 23x32 -
8 Ex libris Sümegi 20x15 -
9 Ex libris Heltai 20x150 -
10 Ex libris Komáromi 20x15 -
11 Ex libris Tóth 20x15 -
14 Tollrajz 1 32x23 -
15 Tollrajz 2 32x23 -
20 Buda F. illusztráció tus 80x63 1990-es évek
21 József A. Én ámulok. illusztráció tus 80x63
22 Nagy L. illusztráció tus 71x50 1996
23 József A. Világokat… illusztráció tus 74x52 1998
25 József A. Osztás után tus vegyes 85x45 2005
28 Krisztus olaj 70x50 2005
31 Önarckép olaj 45x37 2000
46 Lila csendélet olaj 72x35 2006

A terem jobb oldalán egységesen festmények láthatók az alkotásokat kölcsönzők jóvoltából. Különböző női szerepekben tűnnek fel a portrék alanyai.

# Cím Technika Méret Év
35 Reggel olaj 90x70
38 Nő ablak előtt olaj 62x57
41 Anya gyermekével olaj
42 Carmen olaj 65x44 2003
43 Rózsaszínben olaj 28x22
44 Márta olaj 50x40
56 Anna (portré) olaj 28x22

Itt kapott helyet a művész festőállványa, rajta az expresszív Önarcképpel, mely felidézi a munka közben elmélyülő művész archetípusát.
Tájképek, csendéletek szerepelnek a következő falon, amit a középpontba helyezett Fiú portré köré rendeztünk. Sok gyermekportré készült az évek során.
A művész rajongása a természet iránt közismert. Galambjai akkor is enni kaptak, ha ő nélkülözött.

# Cím Technika Méret Év
29 Önarckép, postás kabátban olaj 90x110 2003
39 Fiú portré olaj 58x43
45 Csendélet petróleummal olaj 84x921
48 Galambok olaj 65x51
49 Bodri Bodri kutyával olaj 60x75
50 Orgona olaj 46x40

Továbbhaladva a kiállítóterem hátsó falán a művész gyermekművészeti műhelyét idézzük meg. Ez talán a nyilvánosság számára kevéssé ismert tevékenység.
A Pedagogia Sub Rosa Kulturális Egyesület gyermekművészeti tevékenysége a Szappanos Istvánnal és Király György festőművésszel együtt irányított Rózsa tanoda. Bodri Ferenc belépett az egyesület tagjai sorába. A BELOVA Magyar Ilona Általános Iskolában csaknem öt évig hetente vezette mesterként a gyermekművészeti foglalkozásokat. A gyermekek kötelező téma és technika nélküli önfeledt alkotó légkörében született munkáiban képzőművészeti értékeket fedezett fel és terelte őket, hogy bátran dolgozzanak, tekintélyre való hagyatkozás nélkül. Inspirálta őt ez a közeg. A gyermekmunkákat vegyes technikával maga is továbbgondolta. Sub Rózsa Tanoda a virtuális világban videókban, fotókban és http://rozsatanoda.blogspot.com honlapon, a gyermekek pedig szívükben őrzik szeretett FERI BÁCSI emlékét.

# Cím Technika Méret Év
26 József A. Ámulok .. - gyermek-alkotáspár vegyes 37x51 2000
32 József A. portré párban tus 70x50 -
37 Lány gyertyával akvarell 74x54
51 Tenyerek tája - gyermek-alkotáspár akvarell 45x55 2005
55 Szőkén - gyermek-alkotáspár vegyes 65x45 2005

...és Gandola Olga és Dóra rajza Feri Bácsinak


Zárásként szerepelnek idillikus női életképek és a művész történelmi témájú utolsó festménye, a Jeanne d’Arc, mely témaválasztásának sokrétűségét támasztaja alá.

# Cím Technika Méret Év
52 Jeanne d’Arc olaj 44x54 2018
33 Nő sárga ernyővel olaj 104x81 2007
34 Nő fotelben olaj 92x71 1985

Tátrai Lilla
2023. február 24.
http://www/bodri80.hu/